Nedmag, Akzo en Frisia krijgen last onder dwangsom opgelegd

15 april2019 | Stop Zoutwinning

Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) heeft Nedmag een last onder dwangsom opgelegd.

Nedmag, Akzo en Frisia hebben een last onder dwangsom opgelegd gekregen door het Staatstoezicht op de Mijnen, omdat een chemisch veiligheidsrapport voor het gebruik van diesel ontbreekt.

Nedmag-directeur Bruning noemde dit eerder een “administratieve omissie”, maar uit de nu door SodM opgelegde maatregelen blijkt er wel degelijk meer aan de hand te zijn.

De zoutwinbedrijven mogen nu tot 1 september 2019 geen gebruik maken van diesel voor “nieuwe” activiteiten, en ze moeten voor die tijd een chemisch veiligheidsrapport opleveren. Wordt er wel nog diesel ingebracht dan moeten zij een dwangsom van 55.000 euro per week betalen.

In haar eerder gepubliceerde nieuwe winningsplan heeft Nedmag wel alternatieven voor diesel onderzocht, maar worden deze allemaal omschreven als “economisch niet haalbaar”. Geld gaat dus zoals gewoonlijk boven veiligheid bij deze mijnbouwer. Wij vinden dit onacceptabel!

Eerder werd al duidelijk dat, hoewel de zoutwinners de ingebrachte diesel na afloop van de winning uit de grond zouden moeten terugwinnen, zij dit technisch helemaal niet kunnen. Verreweg het grootste deel van de gebruikte disel blijft in de ondergrond zitten.
Op de lange termijn zullen de cavernes met zekerheid gaan lekken en zal de diesel naar bovenliggende grondlagen stromen. Ons grondwater, en daarmee onze drinkwatervoorziening, komen dan in gevaar!


REACH is een systeem voor registratie, evaluatie en toelating van chemische stoffen die in de Europese Unie geproduceerd of geïmporteerd worden. De naam ‘REACH’ betekent Registration, Evaluation, Authorization and restriction of CHemicals. De regelgeving (Verordening nr. 1907/2006) hierover dateert van 18 december 2006, en is vanaf 1 juni 2007 van kracht geworden.

Het doel van het REACH-systeem is het beheersen van de risico’s van chemische stoffen, zoals de risico’s op giframpen, brand en explosies, gezondheidsschade bij werknemers en consumenten, en schade aan het milieu.

Volgens het REACH-systeem zouden alle stoffen die in de Europese Unie in gebruik zijn of in gebruik worden genomen als volgt behandeld moeten worden:

      • inventariseren via een verplichte registratie van de producent of importeur;
      • evalueren voor wat betreft hun risico’s voor mens en milieu;
      • en op basis daarvan al dan niet toelating te geven (autorisatie) om de stoffen te gebruiken.
      • waar mogelijk het gebruik van gevaarlijke chemische stoffen terugdringen.